22 WRZEŚNIA

Green Point, Most Brookliński, Wall Street, Statua Wolności i Ellis Island,World Trade Center, High Line Tour, King Of NY Biggie Mural

Pierwszym naszym punktem dzisiejszego zwiedzania była dzielnica Green Point. Jest drugim po Chicago największym skupiskiem Polaków mieszkających w Stanach Zjednoczonych. Dzielnica ta nazywana jest „Little Poland”. Niesamowite jest to, że będąc na drugim końcu świata na każdym kroku słyszy się i widzi polski język. Z drugiej strony było to bardzo miłe i na pewno dla Polaków mieszkających tam wiele lat jest to poczucie patriotycznej wspólnoty.

Polskie sklepy i restauracje są na każdym kroku
Plakat koncertu Peji

Wielu Polaków, szczególnie Ci co przyjechali tu w latach 80-90 tych, darzy Greenpoint sentymentem. Przez długi czas dzielnica była dla nich małym kawałkiem kraju, za którym tęsknili. Jednak tylu samo Polaków nie lubi Greenpointu, za jego zaściankowość, za styl z czasów PRL-u, za pokazywanie takiej Polski, jakiej już dziś praktycznie nie ma. Jest w tym dużo racji, bo sama chodząc po głównej ulicy czułam się jak w wehikule czasu, który mnie cofnął o jakieś 20 lat.

Takiej kolekcji polskich gazet plotkarskich nie uświadczysz w ojczyźnie.
Mural Radio Rampa z orłami – Polski i Amerykański

Weszliśmy też do Polskiego sklepu, było to spotkanie z czystej ciekawości. Nie sądziłam, że będą tam same polskie produkty. Nawet parówki berlinki i ptasie mleczko !

Berlinki – Classic Hot Dog !
Polskie piwo obowiązkowo – Żywiec

Wśród restauracji, sklepów mięsnych i piekarni moja uwagę zwrócił szyld fryzjera. Czy fryzura nr 25 nie jest teraz hitem w Polsce ?Powiedziałabym, że jest bardziej wczesny Nick Carter  z Bacstreet boys. Można przez to rozumieć Amerykanów, że biorą nas za zaściankowy kraj.

Modne fryzury w Polsce

Most Brookliński – Pierwszy na świecie stalowy most wiszący, którego budowę ukończono w 1883 r. Mimo upływu lat Most Brookliński jest cały czas wykorzystywany, a dziennie przejeżdża przez niego ponad 100 000 samochodów korzystających z sześciu pasów ruchu (w przeszłości przez środek mostu biegły tory kolejki miejskiej), dodatkowo piesi i rowerzyści mogą przechodzić mostem przez kładkę zawieszoną nad drogą. Najpierw ruszyliśmy na Washington Street, gdzie zobaczymy kultowy widok na filary Mostu Manhattańskiego. Jak zdjęcie zrobimy w lini prostej między filarami ujrzymy Empire State Building.

Widok na most Brookliński z ulicy Washington
Podobny obraz
Widok na most z ulicy Washington źródło: streeteasy.com

Main Street Park – Przed wejściem na most udaliśmy się na park miejski pomiędzy mostem Brooklińskim, a mostem Manhattan. W tym miejscu możemy podziwiać piękny widok na panoramę wieżowców Manhattanu i relaksować nad brzegiem East River. W pobliżu parku znajduje się betonowe wybrzeże i kilka ławek, z których wygodnie obejrzymy zachodzące nad miastem słońce. Warto zostać tam dłużej – to idealne miejsce na nocne fotografowanie.

Widok z Main Street Park na Manhattan
Panorama Manhattanu
Przejście mostem Brooklińskim – obowiązkowo !

Wall Street – Ulica znajduje się w dzielnicy finansowej, na Dolnym Manhattanie. Jest to również nazwa domu Nowojorskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Bank Rezerw Federalnych jest zlokalizowany nieopodal Wall Street, swoje miejsce mają też tutaj główne siedziby największych banków i innych organizacji finansowych. To właśnie Wall Street była świadkiem inauguracji pierwszego prezydenta Stanów Zjednoczonych Georga Washingtona w 1789 r. Ulica od 9 września 2011r. została zamknięta dla ruchu samochodów i można swobodnie nią spacerować. Z naszym szczęściem sobota to dzień w którym maklerzy nie pracują, a na ulicy rozłożone są stoiska z jedzeniem i można zjeść wiele pyszności !! Tak też uczyniliśmy ! Szczegóły w oddzielnym poście o jedzeniu w USA.

przystanek metra Wall Street

One Wall Street – Wcześniej znany jako budynek Bank of New York po 1988 r., Obecnie znany jako budynek BNY Mellon od 2007 r. To drapacz chmur w stylu Art Deco na Dolnym Manhattanie w Nowym Jorku . Znajduje się w dzielnicy finansowej Manhattanu, na rogu Wall Street i Broadwayu . Do 30 września 2015 r. Pełniła rolę globalnej siedziby The Bank of New York Mellon Corporation.

Bank of New York Mellon Corporation (BNY Mellon)

Byk z Wall Street – brązowy posąg szarżującego byka, zlokalizowany w pobliżu nowojorskiej giełdy, jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli tej ulicy. Za tym idzie tłum turystów i walka o zdjęcie. Autorem rzeźby jest Arturo Di Modica, a jego intencją była symbolika byka jako „siła i moc narodu amerykańskiego” oraz podniesienie się i powrót do szybkiego rozwoju po kryzysie giełdowym z 1987 roku.

Tył byka też ładny i mniej oblegany

Statua Wolności  – Powstawała w latach 1884–1886, została ofiarowana Stanom Zjednoczonym przez Francję z okazji stulecia podpisania Deklaracji niepodległości. Można przepłynąć obok niej darmowym promem, który płynie na Staten Island lub płatnym promem bezpośrednio na wyspę Liberty Island- koszt około 20$. My nie mieliśmy kilku godzin na zwiedzenie wyspy i statui, dlatego wybraliśmy opcje darmową i zobaczyliśmy posąg z daleka.

port z którego wypływa darmowy prom na Staten Island
Widok na statue z promu

Ellis Island – Jest to maleńka wyspa na zatoce New York Harbor. Była pierwszym etapem Amerykańskiego Snu dla 12 mln imigrantów przybyłych głównie z Europy. Jednym z nich był Albert Einstein, który 2 kwietnia 1921r. przypłynął do NY z Holandii. Podobno 40% Amerykanów jest spokrewnionych z imigrantami, którzy wysiadali właśnie na wyspie Ellis. Potocznie została nazwana -Wyspą nadziei i Wyspą Łez . Podczas zwiedzania w muzeum imigracji można obejrzeć projekcje filmu o tym jak wyglądała podróż oraz ciężkie warunki przybycia ludności napływającej. Podobno jest to tak wzruszająca opowieść, że trudno powstrzymać łzy.

Jakby komuś mało było wzruszeń i głębokich przemyśleń odrazu po powrocie może kierować się w stronę World Trade Center, czyli strefy zero. Wieże wznosiły się na wysokość 411m i pracowało tam 50 tyś osób! Dokładnie w miejscu wież WTC wpuszczono w ziemię dwa ogromne baseny – wodospady, gdzie nieustannie po ściankach spływa woda w ich głąb. Na panelach okalających zbiorniki wygrawerowano nazwiska wszystkich ofiar zamachów z 1993 i 2001 r. Przestrzeń wokół basenów zagospodarowano, sadząc 400 dębów, symbolizujących odrodzenie zranionej duszy Ameryki.

Pomnik ofiar 9/11

9/11 Memorial Museum – Zwiedzający mogą obejrzeć fragmenty wież i samolotów, jak również pamiątki po zmarłych. Jest zniszczony wóz strażacki oraz zdjęcia i historie ofiar. Do tego niemal 2 tys. nagrań – relacji świadków, wspomnień tych, którzy przeżyli, opowieści krewnych zabitych, dramatycznych rozmów telefonicznych, historycznych programów radiowych.

Memorial Museum oraz One World Trade Center
Memorial Museum w środku

Po tych chwilach zadumy i rozmyśleń udaliśmy się zobaczyć The High Line.  Ten park utworzony został na trasie starej linii kolejowej przebiegającej przez 22 przecznice Nowego Jorku i liczy około 2,5 km długości. My weszliśmy od strony ulicy Gansevoort i ruszyliśmy w strony 34 Aleji.

The High Line

High Line nazywany jest podniebnym parkiem, nie jest wymuskany, a nawet trochę dziki. Całość dopełniają przepiękne widoki na industrialną zabudowę Manhattanu. Miejsce to niegdyś zapomniane i opuszczone, zostało przywrócone do życia. Można tu odnaleźć spokój i uciec od zgiełku miasta.

Widok na ulice i piękne nowojorskie kamienice z High Line

Podczas spaceru moim oczom ukazał się mural, który skradł moje serce ! Ukazuje on Matkę Teresę i Mahatma Gandhiego, którzy trzymając dłonie do modlitwy patrzą się wprost na siebie. To jest dzieło artysty Eduardo Kobra. To pochodzący z Sao Paulo w Brazylii światowej sławy artysta uliczny. Jest najbardziej znany ze swoich gigantycznych, kolorowych fresków i portretów. Poprostu Cudo !

Eduardo Kobra Mural of Mother Teresa and Mahatma Gandhi in New York

Naszym ostatnim punktem było zobaczenie na żywo King Of NY Biggie Mural. Znajduję się on na Brooklynie, a dokładnie 1091 Bedford Ave. Wspólnie z Kubą oglądaliśmy serial „Unsolved”, który ukazuje życie i śmierć 2Pac & B.I.G. -iego, także zainteresowało nas to miejsce i chcieliśmy je zobaczyć.

King Of NY Biggie Mural

Potem szybkim krokiem ruszyliśmy w stronę metra.

23 WRZEŚNIA

To ostatni dzień naszej podróży i obcowania z wielkim miastem. Spakowaliśmy się i ruszyliśmy w miasto, mieliśmy lot późnym wieczorem także zostało nam jeszcze sporo czasu. Musieliśmy zabrać bagaże z mieszkania, bo jak wcześniej wspomniałam właściciele są bardzo restrykcyjni i nie pozwalają na zostawianie bagaży ( w naszym wypadku był to jeden duży plecak). Znaleźliśmy stronę luggagehero.com, gdzie przez Apkę można zostawić bagaż np. w restauracji za dolara na godzinę. Wszystkie cenne rzeczy zabraliśmy ze sobą, a resztę zostawiliśmy i na szczęście jak wróciliśmy wszystko na nas czekało.

American Museum od Natural History – Jest to miejsce skupiające najciekawsze wystawy od początków istnienia życia na Ziemi. Jest to miejsce do zwiedzania na pewno na cały dzień. Jeśli macie tyle cierpliwości i chęci. Muzeum znajduje się tuż obok Central Parku  po zachodniej stronie. Sugerowana cena wstępu to $23 dla osoby dorosłej, czyli możemy zapłacić nawet dolara. Jest czynne codziennie w godz. 10 – 17:45. Sporo wystaw i pokazów specjalnych jest dodatkowo płatna.

Dinusie

Najciekawsze wystawy:

Dinozaury – dwie wystawy na 4. pietrze. Ogromne szkielety Dinusiów robię mega wrażenie !!

Milstein Hall of Ocean (Życie Oceanu) z 30 metrowej długości modelem płetwala błękitnego.

Hall of Biodiversity (Różnorodność biologiczna) na pierwszym piętrze zachęca do obejrzenia instalacji spektrum życia oraz jeszcze bardziej efektowna interaktywna makieta lasu deszczowego, która łączy obrazy wideo z dźwiękami i zapachami.

Rose Center (Ziemia i kosmos) na parterze gdzie można przeżyć wirtualną podróż w kosmos za pomocą ogromnego symulatora i być świadkiem narodzin wszechświata po Wielkim Wybuchu.

Abraham Lincoln

Pan Abraham Lincoln no i oczywiście MY dajemy wizycie w Nowym Jorku 5 z plusem ! Teraz czeka nas długa podróż do domu no i planowanie nowej podróży !